El programa “Penedès, destinació turística responsable” proposa un model de desenvolupament turístic del territori

  • La iniciativa ha ajudat una vintena d’empreses a integrar la responsabilitat social com una manera natural de gestionar l’organització i la relació amb l’entorn.

Penedès_Destinació_Turística_Responsable_vídeo_Cloenda_14_07_2014Aquest projecte pilot impulsat per la Fundació Pro Penedès s’ha desenvolupat en quatre municipis: Vilanova i la Geltrú, Vilafranca del Penedès, el Vendrell i Igualada, amb cinc empreses participants en cada territori, totes elles del sector turístic tot i que en un sentit molt ampli, des d’allotjaments, fins a transports, passant per entitats culturals, comerços, esdeveniments o activitats esportives.

Avui a Vilafranca del Penedès s’ha celebrat la cloenda general del projecte, amb la participació de les empreses dels quatre territoris i diversos agents econòmics i socials, a fi de fer una valoració global del projecte des de diverses perspectives.

L’alcalde de Vilafranca del Penedès i president de la Fundació Pro Penedès, Pere Regull, ha IMG_8875obert l’acte posant de manifest la necessitat de generar aliances entre l’administració i l’empresa privada, unint esforços per millorar resultats. Des de l’administració cal impulsar projectes com aquest que troben la complicitat de les empreses ja que els objectius estan alineats amb uns valors i uns compromisos que milloren l’impacte social i ajuden a construir un teixit empresarial més sòlid.

En la mateixa línia ha intervingut Àngels Turdiu, regidora de Turisme de l’Ajuntament del Vendrell, que destaca la necessitat d’oferir alguna cosa més que “sol i platja” al turista que ens visita i veu en la responsabilitat social una oportunitat de donar un valor afegit basat en valors i compromisos com a atributs de territori amb capacitat de tracció i millora de la sostenibilitat del sector turístic a Catalunya.

IMG_8873Gemma Sivill, gerent de la Fundació Pro Penedès s’ha mostrat moltsatisfeta de la implicació per part de les empreses, a qui ha agraït l’esforç i la disponibilitat que han mostrat en tot moment ja que “un projecte d’aquestes característiques no té sentit si no es percep interès i sensibilitat dels participants, i en aquest cas som testimonis d’aquestes dues premisses i és per això que estem treballant per buscar fórmules que permetin continuïtat i crear així un estil de treball en xarxa a les comarques del Penedès”. Als 25 anys de la seva creació, la Fundació Pro Penedès es mostra complaguda d’estar al capdavant de projectes com Destinació Turística Socialment Responsable que afavoreixen els impactes socials positius i milloren la sostenibilitat de les empreses.

Josep Maria Canyelles, soci consultor de Vector 5 · Excel·lència i Sostenibilitat, i expert en IMG_1864responsabilitat social, també ha felicitat a tots els implicats en aquest projecte, especialment les empreses participants i ha manifestat que “sovint ens costa a nosaltres mateixos parlar de les nostres virtuts, però si uns experts externs elaboren un document on s’exposen les bones pràctiques d’RS que s’estan duent a terme, aquestes empreses agafen seguretat i entenen aquesta manera de fer com un enfocament netament empresarial dirigit a fer empreses amb impacte econòmic i millorant l’impacte social”

La iniciativa va comptar amb la participació de cinc empreses de cada territori, és a dir una vintena d’empreses treballant diferents aspectes de la responsabilitat social, cadascuna des de vessants diferents atenent l’activitat, la dimensió o bé l’enfocament empresarial, en qualsevol cas sempre amb alguns aspectes comuns que permeten parlar de treball en xarxa, d’aliances i de complicitats en els territoris de cara a impulsar l’activitat econòmica de manera sostenible i sempre tenint en compte els diferents vectors sobre els que estructurem la responsabilitat social: ambientals, socials, laborals, econòmics i de bon govern.

 

IMG_8863Mireia Aparicio, de l’Ajuntament d’Igualada ha volgut destacar la forta implicació de les empreses igualadines des de l’inici del projecte, fet que demostra i reforça la voluntat compartida entre ajuntament i empreses per promoure un turisme d’esdeveniments responsables i sostenibles i la recuperació i posada en valor del patrimoni cultural. Albert Huerta, soci consultor de Vector 5 · Excel·lència i Sostenibilitat i especialista en RSE remarca alguns aspectes de la metodologia duta a terme a l’hora d’aterrar aquest concepte que, en contra del que pugui semblar, les pimes i microempreses veuen molt a prop de la seva manera de funcionar. Concretament a Igualada s’ha donat el cas que empreses força atípiques com ara Finques Rambles han mostrat interès per abordar alguns aspectes del seu dia a dia de manera més socialment responsable. També s’ha volgut destacar l’esforç que pot suposar per algunes organitzacions, com ara el Museu de la Pell o el Museu del Traginer, però que malgrat això s’ha copsat una determinació encomiable en aquest sentit. Ocisport i Supermas acaben de completar la llista d’empreses participants d’Igualada, amb un interès manifest per integrar l’RS adaptada a la seva realitat. Organitzar esdeveniments esportius més sostenibles o fomentar el producte de proximitat són alguns dels aspectes concrets que s’han treballat en aquest dos casos.

 

IMG_8865Gerard Jané, gerent del Celler Jané Ventura ha intervingut representant les empreses participants del Vendrell. Jané Ventura, que aquest any celebra el seu centenari, és una empresa familiar amb una llarga tradició de producció ecològica i de respecte pel terrer. Molt conscients que no es pot entendre el vi sense tenir en compte el paisatge, són una empresa que vol ser responsable amb l’entorn i amb un fort compromís per la cultura, en aquest cas per la figura de Pau Casals, tot destacant que “aquest projecte ens ha fet reforçar el posicionament i ens ha ajudat transformar alguns compromisos que ja teníem en valors empresarials, implicant l’equip de treball de manera plena”. Les altres empreses del Vendrell que han participat en el programa són Autocars del Penedès, Celler Avgvstvs Forvm, Escola de Turisme del Baix Penedès i Museu Vil·la Casals.

 

Caves Gramona de Sant Sadurní d’Anoia així com Celler Jané Ventura o Celler Avgvstvs Forvm  IMG_8869són empreses amb una forta presència internacional i saben que la sensibilitat en temes de responsabilitat social és una tendència creixent a què han de donar resposta les empreses que apunten a l’excel·lència i a millorar quotes de mercat. En aquest sentit Jaume Mata, gerent de Caves Gramona, ha fet un repàs de les bones pràctiques en matèria ambiental que estan desenvolupant de manera molt normalitzada com ara l’agrologia i la biodinàmica, a més de les diverses iniciatives socials en què estan involucrats. Jaume Mata planteja l’abast de la responsabilitat social dient que “aquest és un món on sempre es pot fer més, però gràcies a l’acompanyament expert de Vector 5 ens sentim encoratjats a continuar explorant en aquesta direcció a fi de ser millors com a empreses i millorar els impactes que generem en l’entorn”. Les altres empreses de Vilafranca del Penedès que han participat en el programa són Hotel Mastinell, Museu Vinseum, Vijazz com a esdeveniment sota el paraigua de l’Acadèmia Tastavins Penedès i Xerigots.

 

IMG_8867Joan Hernández, director de l’Escola de Golf Portal de Roc de Vilanova i la Geltrú es mostra satisfet i fins i tot sorprès dels resultats obtinguts afirmant que “jo era una mica cínic amb el concepte responsabilitat social, però gràcies al projecte i a l’expertesa de Vector 5, l’he vist traduït en aspectes reals, útils i diversos que ens fan ser millors empreses”. Hernández posa especial èmfasi en el valor del treball en xarxa i la capacitat de millorar resultats i impulsar l’activitat econòmica i la sostenibilitat de les empreses a traves d’aliances amb els diferents operadors dels territoris. Les altres empreses de Vilanova i la Geltrú que han participat en el programa són Aparthotel Atenea Park, Casa Marisol, Rocroi i Vela Vilanova sota la marca del Club Nàutic de Vilanova.

 

Xavier López, director general d’Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom del IMG_8881Departament d’Empresa i Ocupació de la Generalitat de Catalunya atribueix al projecte Destinació Turística Socialment Responsable la qualitat d’innovador i considera que “adaptar l’RSE a pimes i microempreses és una idea trencadora que apunta a l’excel·lència empresarial.” Seguint en aquesta línia, també ha plantejat la necessitat de comunicar de manera atrevida ja que “el com es fan les coses determina la sostenibilitat de les empreses, i comunicar-ho responsablement genera un entorn de confiança necessari per a construir empreses viables que contribueixen a l’estat del benestar social”. Segons López, integrar l’RSE en l’ADN de les empreses és tant important que s’ha de fomentar tant si hi ha recursos com si no.

Des de tots els punts de vista una de les idees més repetida és la importància de donar continuïtat a aquest projecte i que Destinació Turística Socialment Responsable sigui el punt de partida que permeti desenvolupar iniciatives dirigides a promoure la integració la responsabilitat social a la normalitat empresarial com a procés de millora permanent que permeti construir un teixit empresarial més sostenible i amb un posicionament inequívoc, subratllant aquesta idea del treball en xarxa i les aliances entre els diferents operadors dels territoris.

La jornada ha tingut lloc al Centre Àgora de Vilafranca del Penedès. Aquest projecte ha estat liderat per la Fundació Pro Penedès, amb el finançament del Servei d’Ocupació de Catalunya (SOC), el suport dels ajuntaments, l’acompanyament expert de Vector 5 · Excel·lència i Sostenibilitat i la participació d’empreses del sector turístic. El Vendrell i Vilanova ja van acollir amb anterioritat una acte de cloenda i a Igualada està previst celebrar-lo properament.

 

Notícia relacionada: Cloenda a Vilanova i la Geltrú

14.5.14 Vilanova i la Geltrú va cloure la jornada sobre Territori Socialment Responsable

15.5.14 Empreses més socialment responsables al territori

6.5.14 Acte de Cloenda projecte Destinació Turística Responsable a Vilanova i la Geltrú

17.3.14 Els museus, institucions socialment responsables  / Los museos, instituciones socialmente responsables

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.