Prop de 70 cooperatives dels països catalans es reuneixen per primer cop a Barcelona per impulsar CulturaCoop
La trobada de la xarxa CulturaCoop a l’Ateneu l’Harmonia marca un abans i un després en l’articulació i el posicionament de la cultura cooperativa dins la indústria cultural i al costat del teixit de l’economia social i solidària del país.
Més de 100 persones, representant una setantena de cooperatives, s’han reunit aquest matí responent a la crida de CulturaCoop, la xarxa de cooperatives culturals que treballen per impulsar un nou marc alternatiu a l’anomenada “indústria cultural”. Aquesta primera trobada ha permès eixamplar i enfortir les vinculacions entre un gran nombre de cooperatives de Catalunya, País Valencià i Illes Balears, que aglutinen de forma transversal entitats de tot el sector cultural, des de les arts escèniques, la música, l’editorial, l’audiovisual o la comunicació cultural entre altres.
Durant la jornada s’ha analitzat el present i futur de CulturaCoop, que des de la seva creació el 2018 s’ha anat reforçant fins a aconseguir fites importants com la modificació de les bases de les subvencions que no reconeixien les cooperatives de treball sense afany de lucre com empreses, i que les excloïa per tant de moltes convocatòries a les que ara sí que podran accedir per a fer possibles els seus projectes.
La jornada ha servit també per posar en comú les experiències de les cooperatives participants amb espais de presentació i col·loqui i amb moments de trobada informals per afavorir la coneixença mútua.
En la última sessió del matí s’han presentat els principals reptes de futur i les línies de treball actuals.
Nova sectorial de cultura a la Federació
D’una banda, CulturaCoop entrarà a formar part de la Federació de Cooperatives creant la nova sectorial de cultura. No obstant, com a moviment que aglutina la pluralitat de les cooperatives de cultura, la marca CulturaCoop també inclourà cooperatives no federades o cooperatives de serveis o de consum i cooperatives de fora de Catalunya. En paraules dels seus representants, “una cooperativa no és només una denominació jurídica sinó sobretot unes mateixes maneres de treballar lligats a uns valors comuns, i per això CulturaCoop les ha d’incloure totes”.
Cap a un segell CulturaCoop
En segon lloc també s’ha anunciat la creació del segell CulturaCoop, un distintiu que vol servir per identificar, visibilitzar i crear una comunitat cada vegada més gran a l’entorn de les cooperatives que comparetixen els trets que s’han entès com identitaris després d’anys de converses. Entitats que entenen la cultura com a una eina de transformació social, i que treballen com a cooperatives garantint unes condicions laborals dignes, establint xarxes d’intercooperació, i vinculant-se al territori en què actuen.
El debat i col·loqui ha servit per posar sobre la taula alguns dels reptes que encara la creació d’aquest segell, com quines entitats hi podran accedir segons les seves formulacions jurídiques, o quin nivell de certificació oficial suposarà obtenir-lo, totes elles qüestions en què els representants de la comissió permanent estan treballant amb l’objectiu de poder tenir el Segell CulturaCoop llest de cara al 2024.